زود تبریز استقلال تراکتورسازی سید مهدی رحمتی

زود: تبریز استقلال تراکتورسازی سید مهدی رحمتی اخبار ورزشی و نتیجه های مسابقات

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی خدمه کشتی موقع اتفاق کجا بودند؟ ، جزییات تازه از اتفاق ساچی

رییس کمیته پیگیری سانحه نفتکش ایرانی در مجلس ضمن توضیحاتی در مورد بعضی ابهامات در خصوص دلایل تصادف نفتکش سانچی، تاکید کرد که شکایت از چینی‌ها به علت کوتاهی در ا

خدمه کشتی موقع اتفاق کجا بودند؟ ، جزییات تازه از اتفاق ساچی

جزییات تازه از اتفاق ساچی/خدمه کشتی موقع اتفاق کجا بودند؟

عبارات مهم : تصادف

رییس کمیته پیگیری سانحه نفتکش ایرانی در مجلس ضمن توضیحاتی در مورد بعضی ابهامات در خصوص دلایل تصادف نفتکش سانچی، تاکید کرد که شکایت از چینی ها به علت کوتاهی در انجام عملیات نجات پرسنل نفتکش سانچی در مجامع بین المللی منتفی است چون آنها تلاش های خود را کرده و همکاری داشته اند.

ایسنا نوشت:محمدمهدی برومندی با بیان اینکه مساله بازخوانی جعبه سیاه نفتکش سانچی در حال انجام هست، گفت که این عنوان به وسیله تیم های حقوقی شرکت ملی نفتکش کشور عزیزمان ایران و شرکت بنادر و دریانوردی به صورت جدی در حال پیگیری هست. ما با چینی ها در حال مذاکره هستیم که بتوان از طریقی همچون ربات به کشتی ورود پیدا کرد که چینی ها تلاش هایی در این رابطه داشتند. می خواهیم شرایط محیطی را بررسی کنیم تا علت وقوع سانحه مشخص شود.

خدمه کشتی موقع اتفاق کجا بودند؟ ، جزییات تازه از اتفاق ساچی

وی افزود: بررسی علت وقوع سانحه باید در فضای کارشناسی دنبال شود که مجلس و دولت با جدیت دنبال این مساله هستند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به بعضی ابهامات در بین افکار عمومی در خصوص اجساد شهدا و اینکه آیا قطعا اجساد پرسنل نفتکش سانچی سوخته و یا به اعماق آب رفته هست، گفت: هیچ کس نمی تواند قاطعانه در این باره نظر دهد. در وقت وقوع اتفاق تمامی تلاش ما ورود به عرشه و درون کشتی بود که متاسفانه در روز آخر به علت آنکه آتش کل محیط کشتی را فرا گرفت و دمای کشتی به بیش از هزار درجه زیاد کردن یافت، نتوانستیم وارد کشتی شویم. این زیاد کردن دما منجر به غرق شدن کشتی شد. اکنون نیز می خواهیم به هر طریقی وارد کشتی شویم لذا نمی توان هیچ آینده نگری دقیقی کرد.

رییس کمیته پیگیری سانحه نفتکش ایرانی در مجلس ضمن توضیحاتی در مورد بعضی ابهامات در خصوص دلایل تصادف نفتکش سانچی، تاکید کرد که شکایت از چینی‌ها به علت کوتاهی در ا

برومندی راجع به ابهامات موجود در بین افکار عمومی مبنی بر اینکه آیا کشتی بارگیری چینی علیرغم تصادف رخ داده توانست از معرکه فرار کند و نفتکش ایرانی این مجال را پیدا نکرد، گفت: ما این مباحث را از همان روزهای اول مورد ارزیابی قرار دادیم . یک بحث و ابهام درون جامعه است که آیا سرنشینان کشتی کریستال چینی توانستند از معرکه خارج شوند ولی سرنشینان کشتی ما این کار را انجام ندادند.

وی توضیح داد: در پاسخ به این ابهام باید لحظه وقوع تصادف را متصور کرد. هنگامی که که تصادف بین سانچی متعلق به کره جنوبی و با مدیریت کشور عزیزمان ایران و با ۱۳۶ هزار تن بار آن هم در حرکت به کشتی کریستال رخ می دهد به علت شدت تصادف هر دو کشتی از هم جدا می شوند که طول کشتی چینی بیش از ۱۸۰ متر بوده که پرسنل این کشتی در لحظه تصادف در حال استراحت و طبیعتا در انتهای کشتی مستقر بودند.

برومندی افزود: هنگامی که که تصادف رخ می دهد پرسنل کشتی چینی در انتهای کشتی بودند، این یعنی فاصله بین محل استقرار پرسنل کشتی چینی با کشتی ایرانی حدود ۲۰۰ متر بوده هست. بعد از تصادف پرسنل کشتی چینی که در انتهای کشتی ارزش بودند جهت فرار تلاش می کنند آن هم در کشتی که کوچک تر از نفتکش سانچی بوده و فاصله عرشه تا سطح آب بسیار کمتر بوده است.

خدمه کشتی موقع اتفاق کجا بودند؟ ، جزییات تازه از اتفاق ساچی

وی افزود: کشتی چینی به علت کوچک تر بودن نسبت به نفتکش سانچی دارای قایق هایی بود که هنگامی که خدمه داخل آن می نشستند، با زدن یک دکمه قایق بر روی سطح آب پرت می شد که با این برخورد یک موتور قایق روشن شده است و آنها می توانستند از معرکه خارج شوند. چنین امکانی جهت پرسنل کشتی ایرانی وجود نداشت چون در وهله اول فاصله عرشه تا سطح آب ۲۳ متر بوده که در چنین فاصله ای طبیعتا قایق نمی توانسته بر روی سطح آب پرتاب شود.

برومندی اضافه کرد: جهت کشتی با عظمت نفتکش سانچی از قایق هایی استفاده می شود که بتواند با استفاده از جک به روی آب آید. بر اساس اظهارنظر کارشناسان و نیروهای متخصص کشور عزیزمان ایران استفاده از چنین قایق هایی به زمانی بالغ بر ۲۰ دقیقه نیاز هست. این نکات کاملا جدی باعث شد که عملا فرار خدمه کشتی چینی نسبت به پرسنل سانچی راحت تر باشد.

رییس کمیته پیگیری سانحه نفتکش ایرانی در مجلس ضمن توضیحاتی در مورد بعضی ابهامات در خصوص دلایل تصادف نفتکش سانچی، تاکید کرد که شکایت از چینی‌ها به علت کوتاهی در ا

وی همچنین یادآور شد: علاوه بر این موارد، نفتکش سانچی گرفتار آتش سوزی و گازهای سمی شده است بود که با فاصله بیش از ۲۰ متری تا سطح آب محدودیت های جدی جهت پرسنل کشتی سانچی جهت خروج از کشتی وجود داشت.

رییس کمیته پیگیری سانحه نفتکش ایرانی در مجلس راجع به ابهام و پرسش دیگری در جامعه مبنی بر موافقت نکردن چینی ها با ورود نیروهای کمکی از کشورهای دیگر جهت نجات پرسنل نفتکش سانچی، گفت: چنین چیزی درست نیست. اینکه گفته می شود چینی ها مانع کمک نیروهای امدادی از سایر کشورها شدند صحت ندارد.

خدمه کشتی موقع اتفاق کجا بودند؟ ، جزییات تازه از اتفاق ساچی

برومندی توضیح داد: بنده زمانی که در اتاق فرمانداری چینی ها حضور پیدا کردم این پرسش را از آنها پرسیدم که آیا مانع حضور ژاپنی ها شدید که آنها به شدت این عنوان را تکذیب کرده و گفتند که در همان لحظه دو کشتی ژاپنی در صحنه عمل در حال کمک کردن هستند. ضمنا توضیح دادند که تنها جهت ورود یک کشتی ژاپنی تذکر دادند و پرسیدند که آیا آنها فوم جهت پاشیدن بر روی آتش و کشتی دارند که در غیر این صورت اجازه ورود آنها را نمی دهند. با این استدلال که موافق پاشیدن آب نیستند چون این کار باعث انفجار زیاد می شود. این توصیه فنی را نیز کارشناسان شرکت نفتکش ایرانی نیز قبول داشتند.

وی راجع به ابهام دیگری در جامعه در خصوص علت تاخیر جهت دادن مجوز جهت ورود تکاوران ایرانی به چین، گفت: بر اساس قوانین و مقررات بین المللی، نیروهای تکاور یک کشور آن هم با یونیفورم نظامی نمی توانند وارد کشور دیگری شوند. طبیعتا صدور مجوز دو سه روز طول کشید تا در نهایت نیز تکاوران با لباس شخصی به آن منطقه بیایند.

برومندی یادآور شد: ما قبل از آن نیز تفاهمنامه مشترکی با چینی ها جهت انجام عملیات امضا کردیم تا چینی ها نیز در عملیات امداد و نجات همراه فرزند های ما باشند. در مسیر ۱۵ ساعته ای که از ساحل تا محل اتفاق وقت وجود داشت نیز گروه های امداد و نجات چینی با تکاوران ما در حال آموزش بودند چون دو طرف زبان یکدیگر را نمی دانستند و آنها به واسطه مترجم و ایما و اشاره باید عملیات را انجام می دادند یعنی اینکه به عنوان نمونه از کدام انگشت جهت عملیات حرکت رو به جلو و یا عقب نشینی در حین عملیات استفاده کنند. البته به علت شدت آتش سوزی و انفجار و در نهایت غرق شدن کشتی، رسما چنین عملیاتی صورت نگرفت.

وی راجع به طرح ابهام دیگری راجع به اینکه شاید پرسنل سانچی توانستند به نحوی فرار کرده باشند و جایی در دوردست ها باشند، گفت: خیر، اینطور نیست. نیم ساعت قبل از وقوع اتفاق کاپیتان کشتی ما با کشور عزیزمان ایران راجع به برگشت و بار بعدی صحبت کرده بود. این اتفاق به وقت محلی در ساعت ۸ شب رخ داد که کاپیتان سانچی در ساعت ۷:۳۰ با کشور عزیزمان ایران گفت وگو نموده بود. این نشان می دهد که هر اتفاقی در این ۳۰ دقیقه رخ داده است.

برومندی در عین حال خاطرنشان کرد: منطقه وقوع تصادف دریایی جایی است که ۴۰ درصد سوانح دریایی در آن رخ می دهد که در مرداد ماه دو ناو آمریکایی در همین منطقه با کشتی نفتکش و تجاری دچار تصادف شده است و ۱۷ نفر کشته شدند.

وی راجع به اینکه آیا علیرغم وجود چنین مسیر پرخطری نفتکش ایرانی از آن عبور کرده هست، گفت: این مسیر دریایی است و همه دنیا از آن عبور می کنند.

رییس کمیته پیگیری سانحه نفتکش ایرانی در مجلس در پاسخ به این پرسش که با چنین توضیحاتی عملا کشور عزیزمان ایران نمی خواهد از چینی ها به علت قصور احتمالی شکایت کنند؟ گفت: ما با چینی ها دو بحث داریم؛ یک بحث مربوط به عملیات امداد و نجات و اطفای حریق هست. با توجه به حضور ما و اطلاعاتی که از چینی ها داریم می دانیم که آنها با بضاعت ارزش عملیات نجات را انجام دادند و مانع از حضور هیچ نیروی امدادی از سایر کشورها نشدند البته که باید ابعاد عنوان را نیز بررسی کرد.

برومندی در ادامه یادآور شد: یکی از علل ترافیک در آن منطقه شناورهای چینی در اندازه یک کشتی است که دائما در حال صید ماهی هستند. علت بزرگ بودن این شناورها آن است که آنها عملیات فرآوری از صید ماهی تا مرحله فیله کردن و بسته بندی را انجام می دهند لذا این منطقه بسیار پرترافیک است.

وی افزود: این اتفاق را در ساعت ۱۰ شب به چینی ها اطلاع می دهند و آنها ستاد بحران تشکیل می دهند. ۱۵ ساعت تا رسیدن به محل وقوع اتفاق طول می کشد بنابراین می توان گفت که از لحظه وقوع اتفاق تا زمانی که نخستین گروه به کمک کشتی ها برود بیش از ۲۰ ساعت طول کشیده و بیشترین انفجار و آتش سوزی در این وقت رخ داده است لذا باید همه ابعاد را با هم دید کما اینکه در آن وقت مواج بودن دریا به حدی بود که طول موج ها به چهار تا پنج متر می رسید. این شرایط عملا عملیات نجات را تحت الشعاع قرار داد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ما ابعاد حقوقی ماجرا را بررسی کنیم چون این اتفاق در آب های سرزمین چین رخ داده است وطرف دیگر آن کره جنوبی است که نفتکش متعلق به آن است لذا عملیات بازگشایی جعبه سیاه نیز با حضور کره جنوبی، پاناما، کشور عزیزمان ایران و چینی ها انجام شد و همه ماجرا باید در یک کمیته حقوقی بررسی شود.

برومندی افزود: براین اساس اینکه بخواهیم از چینی ها در مجامع بین المللی شکایت کنیم که آنها کوتاهی داشتند، منتفی است چون چینی هاتلاش کردند عملیات امداد و نجات انجام دهند کما آنکه در همان وقت نیز علیرغم انفجارهای شدید گروهی از چینی ها وارد کشتی شده است و پیکر چند شهید ما و جعبه سیاه را بیرون آوردند و این نشان می دهد که چینی ها همکاری داشتند.

وی در آخر گفت: مهم مسئله حقوقی این ماجرا است همکاری های خوبی صورت گرفته ما توانستیم با پرسنل، خدمه و کاپیتان کشتی کریستال مصاحبه کنیم چون به عنوان مستندات مورد نیاز داشتیم. این کارها و اتفاقات در حال انجام است.

واژه های کلیدی: تصادف | ایرانی | عملیات امداد و نجات | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs